Friday 16 May 2014

            TARIKAN PELANCONG DI PHILIPPINES

            Sebelum ini diperintah oleh Sepanyol, British dan Jepun.  Filipina mendapat kemerdekaan pada tahun 1946.  Sejak itu, tiada melihat ke belakang untuk negara kerana ia telah dilihat dengan ketara berkembang.  Semasa abad ke-12 Masihi Islam adalah agama dominan; walaupun ia kini merupakan minoriti di negara ini, ramai hari ini mempamerkan ciri-ciri budaya seolah-olah dipengaruhi oleh Islam.
            Filipina dikategorikan kepada tiga kumpulan pulau utama dengan Manila modal yang terletak di Luzon, yang merupakan kumpulan utara di pulau tersebut.  Sebuah bandar kosmopolitan, Manila banyak dipengaruhi oleh budaya dan seni bina Sepanyol.  Kebanyakan tarikan di Bandar terletak di sepanjang Teluk Manila. Chinatown Manila adalah salah satu yang terbesar di dunia.  Untuk melihat sisa-sisa penempatan Sepanyol yang lama anda boleh melawat ke Intramurous.  The Coconut Palace adalah sebuah kompleks kediaman indah dari Naib Presiden dan boleh dilihat dari luar.  The Palace Malacañang dan Plaza San Luis juga bermanfaat untuk di lawati. Muzium dan taman Manila juga menarik minat para pengunjung.
            Vigan merupakan bandar kolonial Sepanyol bersejarah yang telah ditetapkan sebagai tapak warisan dunia UNESCO.  Cagayan de Oro adalah tempat untuk menikmati arung berakit yang menarik dan sukan air yang lain.  Bandar Bacolod adalah popular untuk masakan terutama inasal ayam.  Bacolod mempunyai beberapa tempat bersejarah dan muzium yang menarik.
           
          Untuk menikmati cuaca yang menyenangkan dan angin sejuk dari gunung, anda boleh melawati Baguio.  Pulau Boracay mempunyai pasir putih yang menjangkau lebih 10km. Camarines Sur adalah rumah kepada beberapa terumbu karang yang paling indah, kompleks Camarines Sur, sukan air pasti bermakna untuk di lawati.  Donsol adalah tempat yang menakjubkan di mana pengunjung boleh melihat ikan paus jerung.
            Kepulauan Bacuit, merupakan bahagian yang paling indah di Filipina, Terokai lagun yang jernih, pantai pasir putih dan cenuram batu kapur.  Bandar Carcar beberapa minit dari Bandar Cebu mempunyai beberapa rumah-rumah Castilia dan taman-taman paling terpelihara. Santa Ana di Luzon merupakan seri utama bagi pengunjung yang berminat untuk memancing. Siargao dan Santa Cruz Island adalah tempat yang menarik di Filipina untuk menikmati sukan air.
            Salah satu keutamaan melawat Filipina adalah membeli-belah.  Barangan antik, barang tembaga, ukiran kayu, barang kemas dan kerang adalah kegemaran di kalangan para pelancong. Manila adalah salah satu bandar khusus yang terbaik untuk membeli-belah.  Terdapat banyak pusat membeli-belah di sekitar Manila.  Jangan terlepas SM Mall of Asia salah satu yang terbesar di dunia.  Bacolod juga mempunyai ketumpatan yang tinggi bagi pusat membeli-belah dan kedai-kedai mewah.
            Masjid al-Dahab atau Masjid Emas  adalah masjid di Manila.  Di seluruh negara terdapat beberapa masjid.  Restoran-restoran halal boleh ditemui dengan mudah di negara tersebut. Terdapat beberapa restoran yang berasaskan makanan dari Parsi, Timur Tengah dan Asia Selatan.
            Cara terbaik untuk bergerak di sekitar pulau-pulau di Filipina adalah dengan penerbangan. Di dalam bandar terdapat kereta, teksi dan bas secara percuma untuk kemudahan pelancong.

Untuk maklumat lanjut anda boleh layari:

            

No comments:

Post a Comment