Friday 16 May 2014

     INSTITUSI KEHAKIMAN

            Sistem undang-undang Filipina adalah tepat digambarkan sebagai campuran kelaziman adat, Rom (undang-undang sivil) dan (undang-undang biasa) sistem Anglo-Amerika.  Tetapi dalam beberapa bahagian Selatan pulau, undang-undang Islam adalah dipatuhi.  Aspek undang-undang Islam adalah hasil daripada perpindahan orang Melayu Islam pada abad ke-13 atau sebelum penjajahan berikutnya ke pulau tersebut oleh Sepanyol dan Amerika Syarikat.
            Sistem undang-undang umat Islam di Filipina kadang-kadang dipanggil sebagai Sara Agama Sistem 1 oleh ulama yang berdasarkan Islam sebagai agama.
Peguam Musib Buat berpendapat bahawa:
“Perkataan Agama yang dikenali sebagai amalan atau sistem, di kalangan umat Islam, ia adalah sinonim dengan perkataan "ideologi."  Agama adalah perkataan bahasa Sanskrit untuk Agama. Sebab untuk ini adalah mungkin kerana konsep umum undang-undang dan dasar di kalangan umat Islam.  Umat ​​Islam tidak membezakan undang-undang sama ada sekular atau ilahi, kanun atau undang-undang sivil. "
 Sistem undang-undang orang Islam, kedua-dua adat (adat) dan Islam agak menyeluruh.  Ia merangkumi semua hubungan undang-undang, sosial, politik dan sivil.

 Non-State Courts and the Judicial Role of Political Rulers
            "Bukan negeri" mahkamah telah dikendalikan oleh petugas yang dikenali di kepulauan Sulu sebagai Panglima dan pandita di Tanah Besar Mindanao.  Menurut Prof Mastura, ulama undang-undang mengandung peranan golongan Undang-undang mereka sebagai penasihat kepada raja-raja politik, para kadi sebagai pengamal.
Sumber Undang-Undang Adat Islam
            Sumber adat atau undang-undang adat pada asasnya terdiri daripada tiga iaitu: (1 ) undang-undang adat Melayu Purba ; (2 ) Undang-undang India -Hindu dan (3) Undang-undang Syariah atau Islam. Orang asli yang memeluk Islam , undang-undang Adat dicampur dengan syariat atau sekurang-kurangnya Syariah dicampur dengan amalan pra-Islam atau Hukum Syariah . Sekatan undang-undang adat adalah di Mahkamah Aqama . Kadang-kadang Lembaga Kegerejaan Islam atau Agama pemimpin seperti Sultan, datus dan panglimas dikuatkuasakan undang-undang adat.
Oleh itu , berabad-abad sebelum penubuhan kerajaan Filipina , umat Islam sudah dikawal oleh undang-undang Syariah dan undang-undang Adat dengan mahkamah Agama mereka sendiri dan hakim-hakim yang dikenali sebagai qadi.  Yang terakhir ini termaktub pada dasarnya tujuh perkara " Muhammadan Law " yang tidak beroperasi secara berasingan dari bawah jagaan al-imam dan Qadi .

Untuk maklumat lanjut anda boleh layari: 



No comments:

Post a Comment