Friday 16 May 2014

MUSLIM DI PHILIPINNES

            Catatan sejarah menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang tertua yang percaya kepada Tuhan telah memasuki negara ini antara abad ke-12 dan ke-14, melalui hubungan perdagangan orang asli 'dengan orang Islam dari Teluk Parsi, Pantai Malabar di Selatan India, dan kepulauan Melayu. Pada tahun  1380, seorang pedagang Arab bernama Karim ul'Makhdum tiba di kepulauan Sulu dan membina masjid yang pertama di negara ini, Masjid Sheikh Karimal Makhdum. Sejarah menyatakan Makhdum mewujudkan Islam di Filipina.
            Ketibaan Portugis explorer Ferdinand Magellan pada tahun 1521 mengubah kain sejarah untuk pulau-pulau, yang sehingga itu mempunyai kesultanan Islam melanjutkan jauh di utara sebagai ibu masa kini Manila. Magellan mendakwa pulau-pulau untuk Sepanyol dan menamakannya Filipina, sebagai penghormatan kepada raja Sepanyol Felipe II. Sebagai mubaligh Roman Katolik memasuki negara ini, kebanyakan kawasan tanah rendah telah memeluk agama Kristian. Islam Selatan, bagaimanapun, berjaya menentang iman baru dan pihak berkuasa baru dan tidak pernah di bawah pemerintahan Sepanyol.
            Hari ini, Filipina terdiri daripada penduduk Islam yang terbesar bukan Kristian di negara ini. Rekod perangkaan rasmi meletakkan jumlah Filipina Islam pada kira-kira 5 juta, kira-kira 5 peratus daripada penduduk negara ini.  Majoriti rakyat Filipina Islam datang dari Mindanao, kawasan selatan Filipina. Walau bagaimanapun, krisis keamanan yang berlarutan serta isu-isu tidak dapat diselesaikan dalam kemunduran Islam Mindanao telah menolak ramai orang Islam berhijrah ke dan hidup di bahagian-bahagian lain di negara ini, terutamanya di bandar-bandar bandar yang lebih maju daripada Manila, Cebu dan Davao.

Moro
            Filipina Anak Negeri Beragama Islam umumnya dikenali di negara ini sebagai Moro. Moro jangka ( Moor ) berasal semasa zaman penjajahan apabila orang Sepanyol menggunakan perkataan sebagai nama menghina untuk merujuk kepada orang asli Islam. Istilah Moro kemudiannya menjadi titik rali yang akan menyatukan semua kaum yang menganut agama Islam menjadi satu bangsa, Bangsamoro ( negara Moro ) , dan akan menjalin identiti yang berasingan untuk Muslim Selatan.
            Terdapat sekurang-kurangnya 10 kumpulan Moro etnik. Kumpulan-kumpulan utama adalah Maguindanaoan North Cotabato , Sultan Kudarat dan wilayah Maguindanao ; yang Maranao daripada wilayah-wilayah Lanao ; dan Tausug daripada Kepulauan Sulu . Kumpulan-kumpulan kecil termasuk Banguingui , Samal dan Bajau di Kepulauan Sulu ; yang Yakan daripada Basilan dan Zamboanga del Sur ; yang Illanun ( Iranun ) dan Sangir Davao ; yang Melabugnans Selatan Palawan ; dan Jama Mapuns Cagayan de Tawi- Tawi Island.
            Sepanjang sejarah Filipina, yang Bangsamoro telah berjuang untuk penentuan sendiri. Pada 6 November 1990, kerajaan secara rasmi diberikan autonomi Bangsamoro , melalui penciptaan Wilayah Autonomi dalam Islam Mindanao ( ARMM ) berikutan pungutan suara yang . Yang ARMM adalah kawasan autonomi hanya di Filipina. Hari ini , wilayah Lanao del Sur, Maguindanao , Sulu , Tawi- Tawi , Basilan kecuali Isabela City, dan Sharif Kabunsuan , dan juga bandar-bandar Marawi dan Cotabato , membentuk ARMM .

The Balik-Islam
            Kumpulan yang lain umat Islam di Filipina adalah rakyat Filipina Kristian yang telah memeluk agama Islam. Mereka datang dari kawasan yang berbeza di negara ini dan mereka tergolong dalam etnik yang berbeza. Mereka dirujuk sebagai Balik-Islam (Returnee Islam) kerana kepercayaan di kalangan umat Islam bahawa orang-orang yang dilahirkan dengan Islam sebagai agama semula jadi mereka dan oleh itu, saudara baru hanya dengan kembali kepadanya. Oleh kerana tidak ada organisasi di seluruh negara untuk Balik-Islam dan juga tidak ada satu prosedur yang ketat untuk institusi agama kepada Islam, tidak ada statistik dipercayai tentang bagaimana banyak rakyat Filipina Islam adalah Balik-Islam.


 Untuk maklumat lanjut anda boleh melayari: http://www.muslimmindanao.ph/Islam_phil.html

No comments:

Post a Comment