Friday 16 May 2014

            INSTITUSI HISBAH (KESELAMATAN DAN PERTAHANAN)
            Pertahanan Filipina dikendalikan oleh Angkatan Tentera Filipina dan terdiri daripada tiga jenis Angkatan iaitu Tentera Udara, Tentera Darat dan Tentera Laut dan (termasuk Kor Marin).  Keselamatan awam dikendalikan oleh Polis Negara Filipina di bawah Jabatan Dalam Negeri dan Kerajaan Tempatan. 
            Di Wilayah Autonomi dalam Islam Mindanao, organisasi pemisah terbesar iaitu Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro, kini melibatkan kerajaan politik.  Lain-lain kumpulan militan seperti Pembebasan Islam Moro Front, komunis Tentera Rakyat Baru, dan Abu Sayyaf masih berkeliaran tetapi kehadiran mereka telah menurun pada tahun-tahun kebelakangan ini kerana keselamatan yang cekap dan berkesan berjaya disediakan oleh kerajaan Filipina.
            Filipina telah menjadi sekutu Amerika Syarikat sejak Perang Dunia II.  Satu perjanjian pertahanan bersama antara kedua-dua negara telah ditandatangani pada tahun 1951.  Kerajaan Filipina menyokong dasar Amerika semasa Perang dingin dan mengambil bahagian dalam peperangan di Korea dan Vietnam.  Ia adalah ahli yang kini dibubarkan SEATO, sekumpulan yang bertujuan untuk berkhidmat peranan yang sama dengan NATO dan yang termasuk Australia, Perancis, New Zealand, Pakistan, Thailand, United Kingdom, dan Amerika Syarikat.  Selepas permulaan Perang Keganasan, Filipina adalah sebahagian daripada gabungan itu yang telah memberikan sokongan kepada Amerika Syarikat di Iraq.

 Untuk maklumat lanjut sila layari: http://en.wikipedia.org/wiki/Philippines

PHILIPPINE NATIONAL POLICE

            Polis Kebangsaan Filipina (Filipino: Pambansang Pulisya ng Pilipinas dan disingkatkan sebagai PNP) adalah pasukan polis negara awam Filipina.
            PNP telah ditubuhkan pada 29 Januari 1991 apabila kepolisian Filipina dan Polis Negara Bersepadu telah digabungkan menurut Akta Republik 6975, atau Jabatan Dalam Negeri dan Akta Kerajaan Tempatan 1990.  Ia adalah sebahagian daripada Jabatan Dalam Negeri dan Kerajaan Tempatan. Ibu pejabat kebangsaan adalah di Camp Crame di Quezon City, Metro Manila, dan ia mempunyai 140,000 anggota.  Ia ditadbir dan dikawal oleh Suruhanjaya Polis Negara.
Organisasi
PNP mempunyai cawangan termasuk organisasi berikut:
Philippine National Police Aviation Security Command
Senjata Khas dan Taktik
Pasukan Tindakan Khas
Pengurusan Program Pejabat
PNP Maritim Kumpulan
PNP Intelligence Group
PNP Serantau Batalion Keselamatan Awam


 Kumpulan Pengesan dan Penyiasatan Jenayah 
            Kumpulan Pengesan dan Penyiasatan Jenayah ialah unit PNP yang menyiasat jenayah utama skop negara, terutama jenayah-jenayah yang dilakukan oleh organisasi jenayah negara.

Perkhidmatan Hal Ehwal Dalaman
            PNP mencipta Perkhidmatan Hal Ehwal Dalam Negeri (IAS) pada 1 Jun, 1999.  Ia adalah sebuah organisasi di dalam struktur PNP dan salah satu tugas adalah untuk membantu pembaharuan Ketua institut untuk meningkatkan imej pasukan polis melalui penilaian, analisis dan penilaian watak dan tingkah laku kakitangan PNP.  Ia diketuai oleh Ketua Polis.

Akademi Polis Negara Filipina
            Akademi Polis Negara Filipina terletak di Kem Jeneral Mariano N. Castaneda, Silang, Cavite dan merupakan akademi latihan utama untuk Polis Kebangsaan Filipina, Biro Penjara Pengurusan & ilmu pidana dan Biro Perlindungan Kebakaran.

Pusat Gerakan Negara (NOC)
            Pusat Gerakan Negara (NOC) adalah di Camp Crame. Ketua Penguasa Constante Azares Jr, ketua PNP-NOC, menjelaskan bahawa "NOC merupakan pusat dan kemudahan.
  
Untuk maklumat lanjut anda boleh layari :

ANGKATAN TENTERA FILIPINA

            Angkatan Tentera Filipina (AFP) (Filipino: Sandatahang Lakas ng Pilipinas) terdiri daripada Tentera Filipina, Tentera Laut Filipina dan Tentera Udara Republik Filipina.  AFP adalah tenaga sukarela. Pada tahun 2012 seorang pegawai kanan AFP melaporkan kekuatan tenaga kerja untuk menjadi 125,000, di mana 85,000 adalah dalam Tentera Darat dan selebihnya dalam Tentera Laut-Marin dan Tentera Udara.  Pada tahun 2012, Ketua Staf AFP berkata bahawa telah ada peningkatan dalam bilangan askar satu tempoh yang panjang, dan bahawa tentera bertujuan untuk mengupah 20,000 tentera di tiga tahun.

 Untuk maklumat lanjut anda boleh layari :


No comments:

Post a Comment