Friday, 16 May 2014

       INSTITUSI PENDIDIKAN

            Madrasah adalah istilah Bahasa Arab untuk "sekolah."  Ia berasal dari perkataan akar, yang memberi maksud suatu proses pembelajaran dijalankan melalui gerudi pengajaran.  Juga berasal dari akar yang sama ialah: (1) mudarres, bermakna seorang guru lelaki, manakala mudarresah adalah guru wanita; dan (2) derrasah, makna belajar atau tertakluk dikaji. (Ismael, 1995).
Definisi Madrasah

            Jabatan Pendidikan Setiausaha Hal Ehwal Islam, Dr Manaros B. Boransing, memberikan takrif yang berikut dan jenis madrasah di Filipina:
Madrasah (pl. madaris) secara amnya merujuk kepada sekolah swasta Islam dengan penekanan teras pengajian Islam dan Bahasa Arab celik.  Ia adalah sebuah sekolah persendirian yang dikendalikan yang bergantung kepada sokongan masyarakat tempatan atau penderma asing, terutamanya dari negara-negara Islam atau orang Islam.  Madaris adalah institusi pendidikan yang tertua di Mindanao dan diiktiraf sebagai faktor yang paling penting dalam pemeliharaan iman dan budaya Islam di Filipina.

Terdapat tiga jenis deskriptif umum madrasah di Filipina.
1.Tradisional atau madrasah hujung minggu.
Arahan pada dasarnya adalah mengenai agama. Ia dianggap sebagai pendidikan tidak formal kerana mempunyai ciri-ciri berikut:
(a) kelas diadakan pada hari Sabtu dan Ahad sahaja atau hari-hari yang telah dipersetujui oleh guru dan pelajar atau murid;
(b) ia tidak mempunyai kurikulum formal;
(c) ia tidak digredkan-dan mungkin mempunyai perkumpulan berbilang umur; dan
(d) ia hanya memerlukan guru-guru untuk menjadi graduan madrasah atau untuk menjadi imam (pemimpin agama Islam).

2. Madrasah perkembangan atau formal.
            Jenis ini menawarkan pendidikan secara hierarki berstruktur dan pembelajaran berurutan umumnya sistem biasa dengan sistem pendidikan formal.  Ia beroperasi seperti sekolah biasa di mana pelajar melalui madrasah edadi (pra-sekolah), untuk Madrasah sanawi (sekolah tinggi).  Ajaran menumpukan perhatian kepada mata pelajaran agama dan budaya Islam serta merangkumi beberapa subjek seperti matematik dan sains kursus, dengan bahasa Arab sebagai bahasa pengantar.  Pelajar madaris kekurangan kemahiran kompetitif yang diperlukan untuk bekerja dan tidak layak untuk pemindahan ke sekolah-sekolah biasa kerana madaris tidak melaksanakan kurikulum standard yang ditetapkan oleh Jabatan Pelajaran.  Jenis ini tidak bertauliah dan tidak diiktiraf oleh Jabatan Pendidikan.
3.Madrasah Swasta (berpiawaian)
            Madrasah jenis ini telah di harmoni, dinaik taraf dan diubahsuai untuk menjadi komponen sistem pendidikan Filipina melalui penerbitan DepED Perintah No 51, s. 2004, menetapkan Kurikulum Standard Elementary Awam Sekolah dan Madaris Persendirian.  Seterusnya, semua institusi madrasah di negara ini dikehendaki untuk menerima pakai dan melaksanakan kurikulum standard serta mendapat akreditasi dan pengiktirafan kerajaan.  Di sekolah-sekolah awam, kurikulum adalah juga ditetapkan memberi mandat dalam penawaran bahasa Arab dan nilai-nilai Islam bagi pelajar Islam di seluruh negara di kawasan di mana terdapat penduduk Islam.

 Sejarah Pendidikan Madrasah Filipina
            Madrasah atau pendidikan Islam di Filipina dipercayai bertepatan dengan pertumbuhan dan kedatangan Islam, yang telah dibawa oleh mubaligh Arab dan pengembara Melayu yang menetap di Sulu dan barat Mindanao.  Berdasarkan Sulu Genealogi , pada abad ke-13, yang Tuan tertentu Mashaika tiba di Sulu dan memperkenalkan Islam kepada penduduk ( Abubakar , 1983).
            Pendakwah kemudian dengan nama Karim -ul- Makhdum tiba pada separuh kedua abad ke-14, dan aktiviti agamanya diperkuatkan masyarakat Islam sulu yang semakin meningkat dalam (Abubakar).  Makhdum diikuti sedekad kemudian oleh seorang bangsawan Sumatera Muslim, Rajah Baguinda yang memasukkan dirinya ke dalam kepimpinan Sulu tempatan dan juga melanjutkan penyebaran ajaran Islam ( Hassoubah , yang dipetik dalam Alonto , 1986).
            Pada awal abad ke-15 , satu lagi mubaligh Arab , Sayyid Abū Bakr juga dikenali sebagai Sharif -ul Hashim tiba di pulau Jolo.  Abu Bakar menyatukan kuasa politik dengan memperkenalkan kesultanan sebagai sistem politik dengan dirinya menjadi sultan pertama. Pemerintahannya selama 30 tahun menunjukkan pembinaan masjid dan penubuhan madaris ( Abubakar ).
            Pendidikan Madrasah kebanyakannya telah dilakukan di rumah pandita atau Guro , perkataan bahasa Sanskrit untuk " guru. "  Kadang-kadang kelas juga dilakukan di masjid. Pelajaran telah dihadkan kepada membaca dan menulis dalam Bahasa Arab sebagai cara membaca Al-Quran ( Alonto ).

 Pendidikan Madrasah di Filipina pada masa kini
            Hari ini, madaris bertaburan di seluruh negara, dengan majoriti yang ditemui di Tengah dan Barat Mindanao.  Adalah dianggarkan bahawa terdapat antara 600 dan 1,000 madaris di Mindanao dengan jumlah pelajar seramai antara 60,000 dan 100,000. Wilayah dengan lebih 100 madaris setiap adalah Lanao del Sur, Basilan dan Maguindano.
            Selain daripada madaris, Jabatan Pendidikan (DepEd) mempunyai 459 sekolah awam di seluruh negara melaksanakan sistem madrasah. Nombor ini tidak termasuk Wilayah Autonomi dalam Islam Mindanao (ARMM) dengan DepEd sendiri serantau yang secara teknikal bebas daripada DepEd negara.
            Kerajaan Filipina melalui DepEd telah membangunkan Pelan Damai untuk Menaiktaraf asas pendidikan Islam, program yang komprehensif untuk pembangunan pendidikan Islam di Filipina.
             Pembangunan dan penginstitusian pendidikan madrasah dan juga kurikulum standard untuk sekolah-sekolah awam rendah dan madaris swasta telah diluluskan dan ditetapkan oleh Jabatan Pendidikan di bawah DepED Perintah No 51, s. 2004.  Wilayah Autonomi dalam Islam Mindanao (ARMM) telah menerima pakai kurikulum standard kebangsaan mengikut A ARMM RG Eksekutif No 13-A, s. 2004.  Dengan terbitan ini, sistem pendidikan madrasah kini telah dinaik taraf sebagai satu komponen penting sistem pendidikan kebangsaan, sama seperti sistem sekolah arus perdana.

Untuk maklumat lanjut anda boleh melayari: 

No comments:

Post a Comment