INSTITUSI PENDIDIKAN
Madrasah
adalah istilah Bahasa Arab untuk "sekolah." Ia berasal dari perkataan akar, yang memberi
maksud suatu proses pembelajaran dijalankan melalui gerudi pengajaran. Juga berasal dari akar yang sama ialah: (1)
mudarres, bermakna seorang guru lelaki, manakala mudarresah adalah guru wanita;
dan (2) derrasah, makna belajar atau tertakluk dikaji. (Ismael, 1995).
Definisi Madrasah
Jabatan
Pendidikan Setiausaha Hal Ehwal Islam, Dr Manaros B. Boransing, memberikan
takrif yang berikut dan jenis madrasah di Filipina:
Madrasah (pl. madaris) secara amnya merujuk kepada
sekolah swasta Islam dengan penekanan teras pengajian Islam dan Bahasa Arab
celik. Ia adalah sebuah sekolah
persendirian yang dikendalikan yang bergantung kepada sokongan masyarakat
tempatan atau penderma asing, terutamanya dari negara-negara Islam atau orang
Islam. Madaris adalah institusi
pendidikan yang tertua di Mindanao dan diiktiraf sebagai faktor yang paling
penting dalam pemeliharaan iman dan budaya Islam di Filipina.
Terdapat tiga jenis deskriptif umum madrasah di
Filipina.
1.Tradisional atau madrasah hujung minggu.
Arahan pada dasarnya adalah mengenai agama. Ia
dianggap sebagai pendidikan tidak formal kerana mempunyai ciri-ciri berikut:
(a) kelas diadakan pada hari Sabtu dan Ahad sahaja
atau hari-hari yang telah dipersetujui oleh guru dan pelajar atau murid;
(b) ia tidak mempunyai kurikulum formal;
(c) ia tidak digredkan-dan mungkin mempunyai
perkumpulan berbilang umur; dan
(d) ia hanya memerlukan guru-guru untuk menjadi
graduan madrasah atau untuk menjadi imam (pemimpin agama Islam).
2. Madrasah perkembangan atau formal.
Jenis
ini menawarkan pendidikan secara hierarki berstruktur dan pembelajaran
berurutan umumnya sistem biasa dengan sistem pendidikan formal. Ia beroperasi seperti sekolah biasa di mana
pelajar melalui madrasah edadi (pra-sekolah), untuk Madrasah sanawi (sekolah
tinggi). Ajaran menumpukan perhatian
kepada mata pelajaran agama dan budaya Islam serta merangkumi beberapa subjek
seperti matematik dan sains kursus, dengan bahasa Arab sebagai bahasa
pengantar. Pelajar madaris kekurangan
kemahiran kompetitif yang diperlukan untuk bekerja dan tidak layak untuk
pemindahan ke sekolah-sekolah biasa kerana madaris tidak melaksanakan kurikulum
standard yang ditetapkan oleh Jabatan Pelajaran. Jenis ini tidak bertauliah dan tidak diiktiraf
oleh Jabatan Pendidikan.
3.Madrasah Swasta (berpiawaian)
Madrasah
jenis ini telah di harmoni, dinaik taraf dan diubahsuai untuk menjadi komponen
sistem pendidikan Filipina melalui penerbitan DepED Perintah No 51, s. 2004,
menetapkan Kurikulum Standard Elementary Awam Sekolah dan Madaris Persendirian. Seterusnya, semua institusi madrasah di
negara ini dikehendaki untuk menerima pakai dan melaksanakan kurikulum standard
serta mendapat akreditasi dan pengiktirafan kerajaan. Di sekolah-sekolah awam, kurikulum adalah
juga ditetapkan memberi mandat dalam penawaran bahasa Arab dan nilai-nilai
Islam bagi pelajar Islam di seluruh negara di kawasan di mana terdapat penduduk
Islam.
Sejarah Pendidikan Madrasah Filipina
Madrasah
atau pendidikan Islam di Filipina dipercayai bertepatan dengan pertumbuhan dan
kedatangan Islam, yang telah dibawa oleh mubaligh Arab dan pengembara Melayu
yang menetap di Sulu dan barat Mindanao.
Berdasarkan Sulu Genealogi , pada abad ke-13, yang Tuan tertentu
Mashaika tiba di Sulu dan memperkenalkan Islam kepada penduduk ( Abubakar ,
1983).
Pendakwah
kemudian dengan nama Karim -ul- Makhdum tiba pada separuh kedua abad ke-14, dan
aktiviti agamanya diperkuatkan masyarakat Islam sulu yang semakin meningkat
dalam (Abubakar). Makhdum diikuti
sedekad kemudian oleh seorang bangsawan Sumatera Muslim, Rajah Baguinda yang
memasukkan dirinya ke dalam kepimpinan Sulu tempatan dan juga melanjutkan
penyebaran ajaran Islam ( Hassoubah , yang dipetik dalam Alonto , 1986).
Pada
awal abad ke-15 , satu lagi mubaligh Arab , Sayyid Abū Bakr juga dikenali
sebagai Sharif -ul Hashim tiba di pulau Jolo.
Abu Bakar menyatukan kuasa politik dengan memperkenalkan kesultanan
sebagai sistem politik dengan dirinya menjadi sultan pertama. Pemerintahannya selama
30 tahun menunjukkan pembinaan masjid dan penubuhan madaris ( Abubakar ).
Pendidikan
Madrasah kebanyakannya telah dilakukan di rumah pandita atau Guro , perkataan bahasa
Sanskrit untuk " guru. "
Kadang-kadang kelas juga dilakukan di masjid. Pelajaran telah dihadkan
kepada membaca dan menulis dalam Bahasa Arab sebagai cara membaca Al-Quran (
Alonto ).
Pendidikan Madrasah di Filipina pada masa kini
Hari
ini, madaris bertaburan di seluruh negara, dengan majoriti yang ditemui di Tengah
dan Barat Mindanao. Adalah dianggarkan
bahawa terdapat antara 600 dan 1,000 madaris di Mindanao dengan jumlah pelajar
seramai antara 60,000 dan 100,000. Wilayah dengan lebih 100 madaris setiap
adalah Lanao del Sur, Basilan dan Maguindano.
Selain
daripada madaris, Jabatan Pendidikan (DepEd) mempunyai 459 sekolah awam di
seluruh negara melaksanakan sistem madrasah. Nombor ini tidak termasuk Wilayah
Autonomi dalam Islam Mindanao (ARMM) dengan DepEd sendiri serantau yang secara
teknikal bebas daripada DepEd negara.
Kerajaan
Filipina melalui DepEd telah membangunkan Pelan Damai untuk Menaiktaraf asas
pendidikan Islam, program yang komprehensif untuk pembangunan pendidikan Islam di
Filipina.
Pembangunan dan penginstitusian pendidikan
madrasah dan juga kurikulum standard untuk sekolah-sekolah awam rendah dan
madaris swasta telah diluluskan dan ditetapkan oleh Jabatan Pendidikan di bawah
DepED Perintah No 51, s. 2004. Wilayah
Autonomi dalam Islam Mindanao (ARMM) telah menerima pakai kurikulum standard
kebangsaan mengikut A ARMM RG Eksekutif No 13-A, s. 2004. Dengan terbitan ini, sistem pendidikan
madrasah kini telah dinaik taraf sebagai satu komponen penting sistem
pendidikan kebangsaan, sama seperti sistem sekolah arus perdana.
Untuk maklumat lanjut anda boleh melayari:
No comments:
Post a Comment